Tuesday, July 26, 2011

Bila Ramadhan Sudah Tiba...


SESUNGGUHNYA BULAN RAMADHAN YANG MULIA MERUBAH BANYAK BENDA . TERUTAMANYA SIKAP MANUSIA . MUDAH MUDAHAN PERUBAHAN KEPADA YANG LEBIH BAIK ITU BERKEKALAN.NAMUN,MANUSIA KADANG KADANG BERSIKAP HIPOKRIT DAN GAGAL MELAWAN NAFSU......................



1
- Agak ketara apabila masjid dan surau semakin bertambah jemaahnya , terutama pada waktu solat Tarawikh.
Tetapi ketika solat fardhu yang wajib kurang plak la yang datang..Atau ramai datang dan singgah memang nak solat tetapi ada niat lain,nak tidur di masjid ckupkan rehat semasa bekerja .


2
- Yang perempuan pun mula pakai pakaian yang longgar-longar dan tutup apa yang wajib ditutupi . Baguslah, cuba ada pulak sebilangannya pakai semua tu hanya pada ketika semanjang ramadhan je....sad....



3
- Yang perokok tegar pun berjaya berhenti menyedut asap . Tapi berhenti hanya selepas waktu imsak sehingga berbuka puasa -,- . Lepas azan menandakan waktu berbuka puasa, maka mereka pun menjadi naga semula !! AHAHA



4
- Sepatutnya bulan mulia ini , kita dah tak makan pada waktu siang bolehlah save duit makan tu. Tapi  masalahnye yang berlaku menjadi terlebih lebih bajet pulak sebab tak mampu kawal perasaan ketika berada di bazar ramadhan . Segala jenis makanan nak dibeli dan akibatnya . bajet lari berganda ganda!


5
- Paling bagus bila anak anak kecik dilatih untuk berpuasa setakat mana yang diorang larat. Tapi ... yang agak kurang bagus bila budak budak ni berpuasa sebab nak upa dari mak ayah diorang... Takde upah nanti diorang tak mau puasa pulak!



P/S : Berpuasa la ikut perintah Allah , Semoga Amal Kita Diterima .

sekian :)





No comments:

Post a Comment